Ford Mustang kopen?
Op 17 april 1964 rolde het eerste model van de Ford Mustang van de productieband.
Deze introductie was 5 maanden voor de start van het normale productiejaar van de
Ford Mustang, de Mustang werd geproduceerd naast de Ford Mercury Comet en de Ford Falcon.
Deze vroege Mustang modellen staan ook wel bekend als het zogehete 1964 ½ model.
Een betere benaming voor deze modellen is het "early 1965" model, omdat de grote
veranderingen aan het begin van het modeljaar 1965 werden doorgevoerd. Alle vroege
Ford Mustang modellen werden verkocht als het 1965 model. Deze modellen waren in
het bezit van de "U-code" 170 cu 6-cilinder-in-lijn motor (2,8 L). Deze vroege Mustang
modellen waren te koop voor 2.368 US Dollar. De Ford Mustang had standaard
zwarte goredels, een handschoenenkastje met ingebouwde verlichting evenals een gewatteerd
dashboard.
Aan het begin van het normale 1965 model werden er enkele belangrijke veranderingen
doorgevoerd. De Ford Mustang modellen staan ook wel bekend als het "late 1965" model
en deze werden geproduceerd met de aangepaste carrosserie die in augustus 1964 werd
geïntroduceerd. De Mustangs waren in het bezit van de "T-code" 200 cu motor (3,3 L),
en deze leverde 120 PK. De productie van de 260 cu "F-code" motor (4,3 L) stopte
toen het modeljaar van de 1964 Mustang eindigde. Deze werd later vervangen door de
289 cu "C-code" motor (4,7 L), en dit was een V8 met twee carburateurs. Deze "C-code"
motor leverde een vermogen van 200 PK. Hierna werd de "A-code" motor geïntroduceerd
met een vermogen van 225 PK en dit was een four-barrel carburateur motorblok. Na de
"A-code" werd de "Hi-Po" "K-code" motr geïntroduceerd, en deze leverde 271 PK. Ook
werd er een Mustang GT versie geïntroduceerd door Ford als "GT Equipment Package"
en dit model was in het bezit van een V8 motor, rocker panel strepen en schrijfremmen.
De Ford Mustang was beschikbaar als hardtop en als cabrio, ook werd een fastback model
overwogen door Ford. In 1965 werd ook de Shelby Mustang geïntroduceerd. Het interieur
van de 1965 Ford Mustang wordt ook vaak het "Pony" interieur genoemd.
Bij de introductie van de 1966 Ford Mustang werden er ook enkele wijzigingen doorgevoerd.
Zo had deze Mustang onder andere een nieuwe grill, wieldoppen en gas cap. De 1966 Ford Mustang
was uitgevoerd met de 225 PK V8 motor. Bij deze Mustang was er keuze uit een cruise-o-matic
met 3 versnellingen of een automatische transmissie. Ook was de 289 cu "Hi-Po" "K-code" motor
beschikbaar en deze werd aagneboden met een atuomatische versnellingsbak met 4 versnellingen.
Een "Hi-Po" kan makkelijk herkend worden aan de trillingsdemper met een dikte van 1 inch.
Deze Ford Mustang was in het bezit van een van de eerste AM / FM mono autoradio's. In 1966
werden er maar liefst 72.119 stuks van de Ford Mustang Cabriolet verkocht.
De 1967 Ford Mustang was het eerste model met een re-design ten opzichte van het oorspronkelijke
model. Hoewel het originele ontwerp zeer succesvol was, begon Ford met het ontwerpen van grotere
modellen. Lacocca hield toezicht op het herontwerp van de 1967 Ford Mustang, en deze beklaagde zich
vooral over het feit dat de Mustang groter werd. Een grote uitdaging voor Ford was om het mechanisch
mogelijk te maken om een big-block V8 te installeren. Bij de 1967 Ford Mustang was er ook een
high-performancde optie beschikbaar, deze was in het bezit van een 390 CU FE motor uit de Ford Thunderbird.
Deze 6,4 liter motor leverde 320 PK en was uitgerust met een four-barrel carburateur.
De 1967 en 1968 van de Ford Mustang waren niet meer in het bezit van het "Pony" interieur, omdat
er een nieuw luxe interieur pakket beschikbaar was met speciale kleur opties. De 1968 Ford Mustang
was het eerste model met 3-punt gordels in plaats van de standaard heupgordels. Als voor air-conditioning
als optie werd gekozen dan werd deze volledig in het dashboard geïntegreerd. Ook was de 1968 Ford Mustang
beschikbaar als Fastback. Bij de 1968 Ford Mustang werd ook de veiligheid verhoogd met de introductie
van een stuurwiel met twee spaken en nieuwe schoudergordels. Het Ford-opschrift werd niet langer op
de motorkap geplaatst en de achteruitkijkspiegel werd van het frame verplaatst naar de voorruit. Bij de
1968 Mustang was de 302 CU V8 verkrijgbaar.